Мої уроки
Українська мова
ТЕМА : Тренувальні вправи у розпізнаванні та написанні слів з м’яким знаком, звуко-буквеному аналізі слів з м’якими приголосними.
МЕТА: Закріплювати знання про позначення м’якості приголосних буквою ь, уміння переносити слова з м’яким знаком;
розвивати навички звуко-буквеного аналізу слів ;
збагачувати словниковий запас учнів;
виховувати любов та повагу до української мови, самостійність.
ОБЛАДНАННЯ : мультимедійна дошка, картки для роботи в парах, індивідуальні картки для дітей, портрети письменників.
Хід уроку
І. Організаційний момент,
Стали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій із собой взяли,
Й працювати почали.
Слайд № 1
- Нещодавно я зустріла Петрика П’яточкіна, який пожалівся, що йому нецікаво на уроках української мови, бо : «Там тільки писати та вчити правила» , - сказав він. Я прошу вашої допомоги. Доведемо Петрикові, що українська мова – це цікаво, пізнавально і, навіть, весело. І в кінці уроку на його обличчі повинна з’явитися посмішка.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Слайд № 2
- На вас чекають завдання , під час виконання яких стануть у пригоді ваші знання про тверді та м’які приголосні звуки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1) Бесіда.
- Пригадайте, що за день сьогодні.
- А ще сьогодні по всій Україні відзначають День української писемності та мови. Слайд № 3
2) Хв. каліграфії.
- Підберіть слово родич до слова писемності (письмо)
Пп Сс Оо пи ис сь ьм мо
письмо, писемність
- Яка особливість цих слів? (зв. менше, ніж букв)
- Чому?
- Яка роль м’якого знака? (позначає м’якість попереднього приголосного)
- Чи може бути велика літера ь? Чому?
3) Гра « Словесна дуель».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1) Хвилинка історії.
- Як ви думаєте, чиє це зображення?
Це – Нестор Літописець. Жив, майже, тисячу років тому назад. Це була найосвіченіша людина Київської Русі 11 століття. Він став монахом і все життя працював над історичними літописами. Головна його праця – «Повість минулих літ». Це перша історія. З неї ми дізналися про хрещення Русі, заснування Києва, життя Ярослава Мудрого, героїчні походи князя Святослава.
Нестор Літописець – людина, народжена на території майбутньої України, він батько всієї нашої історії.
Вважається, що саме з преподобного Нестора – літописця починається писемна українська мова.
У 1997 році Президент України Леонід Кучма видав Указ : «Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця.
Слайд № 4
А пізніше були брати Кирило і Мефодій – автори слов’янської азбуки,
Іван Федоров – надрукував на Русі першу книжку,
Іван Котляревський – основоположник української народної мови,
Тарас Шевченко – батько української літературної мови.
2) Гра «Склади піраміду».
Робота в парах з індивідуальними картками.
- Ось імена цих видатних людей:
Нестор, Кирило, Мефодій, Іван, Тарас
Завдання: розмістити ці імена в алфавітному порядку.
(Іван, Кирило, Мефодій, Нестор, Тарас)
- Яке з імен можна змінити, щоб з’явився ь? (Іван – Івась)
3) Гра «Показуха».
Поділ слів з м’яким знаком на склади.
- Слова можна прочитати, почути. А ще можна пізнати за жестами.
За рухами хлопчиків діти впізнають слова :
Олень, півень, пальма, учитель.
Завдання : записати у зошит, поділити для переносу.
Фізкульхвилинка
- Ви втомились?
Саме час — дружно відпочити
І знайому фізхвилинку
В гості запросити.
Ми писали, ми трудились
Наші пальчики втомились
А щоб далі нам писати,
Треба пальці розім'яти.
Руки вгору потягніть
І до сонця підстрибніть!
Всі присядем, встанем враз,
Знов чекає праця нас.
4) Гра «Впіймай слово».
Звуко-буквений аналіз слова.
Слайд № 5
- «Слово – зброя. Як усяку зброю, його треба чистити та доглядати»,- говорив український поет М.Рильський.
- Як ви розумієте ці слова?
Ви ще маленькі школярики, але уже встигли познайомитися на уроках з поетами, письменниками, що прославляли і звеличували. Батьківщину, рідну мову. Я назву кілька прізвищ: Т.Шевченко, Л.Українка, І.Франко, В.Сухомлинський, О.Олесь, Л.Глібов, П.Тичина.
Слайд № 6
А сьогодні я хочу познайомити вас з Надією Красоткіною. Зараз вона проживає у м.Луцьк. Все життя працювала у школі. Тепер на пенсії. Ще в дитинстві почала писати вірші. Є у неї вірші про осінь, пори року, природу, про рідний край, про сім’ю, про маму, а також про мову.
- У виконанні наших дівчаток послухайте красивий вірш «Наша мова».
Завдання: «спіймати» (хлопок) слова, у написанні яких є ь.
Наша мова
Щоб розумним й мудрим стати,
Треба рідну мову ЗНАТИ.
А щоб вміти говорити,
Треба рідну мову ВЧИТИ!
Знає кожен з нас чудово —
Не прожити нам без МОВИ.
Рідна ж мова пелюсткова,
Мудра, світла, СВІТАНКОВА.
І дзвенить щодня і в свято,
Бо вона така БАГАТА.
І така джерельно-чиста
Наша мова ПРОМЕНИСТА.
Чарівна і калинова
Наша мова ВЕСЕЛКОВА.
В ній такі слова чудові,
Хліб і сіль на РУШНИКОВІ.
В ній в віках батьки і діти,
Як без мови в світі ЖИТИ?
Понад світом хай лунає,
Хай ніхто НЕ ЗАБУВАЄ
Рідну мову українську,
Мудру, щедру, МАТЕРИНСЬКУ
- Серед усіх слів, які ви впіймали, візьмемо найголовніше для кожної дитини - батьки. Зробимо звуко-буквений аналіз слова.
5) Хвилинка історії.
- Наша Батьківщина – Україна, тому ми - … (українці)
- Які почуття у вас виникають, коли чуєте це слово?
- Але є ще й інше слово, можливо, ви його чули – хохол, хохли.
- А тепер які почуття у вас виникли?
- Спробуємо розібратися, звідки ж пішла назва «хохол».
Слайд № 7
Одним з перших князів Київської Русі був Святослав: високий, міцної статури чоловік. У нього були довгі вуса, у вусі сережка, довгий чуб на виголеній голові . Після князя Святослава 500 років ніхто таку зачіску не робив. І тільки на Запорізькій Січі козаки стали так голитися.
Слайд № 8
Так ось цей чуб ще називали хохол. Запорожці ж з властивим їм гумором називали ті пасма оселедцями.
Але, виявляється, не всім і на Запорізькій Січі дозволялося мати оселедці, що були своєрідними відзнаками лицарства, честі, відваги та людяності. Заборонялося носити чуприни-оселедці недосвідченим воякам, брехунам, боягузам, злодіям, ошуканцям. Смертельною образою вважалося, коли хтось відтяв козакові "оселедця".
- Є й інша версія : монголо-татари, коли вторглися в Київську Русь, почали називати місцеве населення «хохлами». В перекладі на українську мову - «хохол» – це «Син Неба».
- Чи змінилися ваші почуття?
- Отже, ми пишаємося тим, що ми українці, а до слова «хохол» ставимося спокійно.
Слайд № 9
Останнім часом наші чоловіки, і молоді, і старші, теж роблять таку зачіску.
6) Гра «Знайди кінець».
Робота з прислів’ями (в парах)
- Віднови прислів’я:
То не козак, куля не бере.
Сміливого а коня нагодує.
Козак сам не їсть, що не думає отаманом бути.
Слайд № 10
То не козак, що не думає отаманом бути.
Сміливого куля не бере.
Козак сам не їсть, а коня нагодує.
- Записати прислів’я, у словах якого є Ь.
- Пояснити значення прислів’я.
ІV. Підсумок уроку
Слайд № 11
1) – Який настрій у Петрика?
- Чому він повеселішав ?
- Петрик дарує вам ось такі слова:
Вивчаймо ж мову з юних літ,
Щоб українцями йти в світ. 2) – Чи сподобався вам урок?
- Що найбільше запам’яталося?
- Що нового дізналися?
Підписатися на:
Дописи (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар